Uncategorized @fa

نکاتی برای سلامت چشم ها

نکاتی برای سلامت چشم ها

چشمها از اعضای بسیار حساس بدن هستندو بنابراین بایدخیلی از آنها مراقبت کنید تا آسیب نبینند.
– روزی چند بار دستها و صورت خود را با آب تمیز بشویید.
– دستهای آلوده خود را به چشمها نزنید.
– در مسیر باد، گرد وخاک و نور شدید قرار نگیرید.
– در هنگام مطالعه، فاصله 30 سانتی متری از کتاب را رعایت کنید.
– سبزیجات برگدار سرشار ازلوتئین و زیگزانتین هستند اینها موادی هستند که عدسی چشم انسان برای حفظ شفافیت ، قدرت و قوام خود به آن نیاز دارد.
– بعضی از بیماریهای چشمی نظیر آب سیاه و رتینوپاتی دیابتی ممکن است تا مراحل پیشرفته بیماری بدون علامت باشند لذا معاینات دوره ای چشم پزشکی حتی زمانی که ظاهرا سالم هستید، الزامی است و در تشخیص زودرس بیماری و درمان به موقع کمک می کند.
– استفاده زیاد از کامپیوتر می تواند منجر به خشکی و خستگی چشم شود. لذا توصیه می شود بهنگام کار با کامپیوتر بدفعات بیشتری پلک بزنیدو هرازچند گاهی فاصله دورتری را نگاه کنید.
– استفاده از عینک و یا لنز تماسی نمی تواند جلوی ضعیف تر شدن چشم شما را بگیرد و یا باعث بهبود ضعیفی چشمتان شود، بلکه فقط تا زمانی که عینک یا لنز روی چشمتان است، دید واضحی دارید.
– عدم استفاده از عینک یا لنز ارتباطی با بیشتر شدن شماره چشم شما ندارد.
– هویج سرشار از ویتامین A است ولی مصرف آن نمی تواند شماره چشم را کم کند و یا جلوی ضعیف تر شدن شماره چشمتان را بگیرد.
– سیگار در بسیاری از بیماریهای شایع و وخیم چشم نظیر : از بین رفتن لکه زرد شبکیه ناشی از سن( دژنرسانس ماکولا ) ، کاتاراکت (آب مروارید) به عنوان ریسک فاکتور ( عامل خطر ساز ) محسوب می شود.
– مصرف الکل میتواند تاثیرات منفی کوتاه مدت بربینایی داشته باشد. زمانی که سطح الکل خون به مقادیر قانونی برسد و یا از آن تجاوز کند بردرک عمق و دید شب اثر می گذارد قضاوت دقیق فاصله اشیاء غیر ممکن می شود، بینایی تار شده و یا به علت ضعف عضلات چشم و عدم توانایی آنها در تمرکز روی اشیاء ممکن است فرد دوبینی پیدا کند.
– تماشای تلویزیون ، فیلم و مانیتور کامپیوتر از فاصله نزدیک به چشم آسیب نمی رساند ، بلکه ممکن است فقط باعث خستگی و سردرد شود .
– بعضی از بیماریهای چشمی نظیر عیوب انکساری ( نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم)، آب سیاه ، انواعی از آب مروارید، انحراف چشم، کوررنگی و … می تواند ارثی باشد. لذا در صورت داشتن سابقه خانوادگی معاینات دوره ای چشم توصیه می شود.